SOONINGEN 2024
Sooningen Logo1.png
seiling 3b.jpg

Mange har ønsket at vi opprettholder en stor sosial regatta i Son. Nå skjer det!

Den 24. august 2024 arrangeres Sooningen i regi av Soon Seilforening. Navnet gjenspeiler både det aktive seilmiljøet i Son, og rammen Son utgjør for arrangementet.

Sooningen vil være en regatta for de som ønsker å måle krefter i skarp konkurranse med andre gode seilere, men også for de som vil kjenne på seilglede og kappseilas og som fremdeles kan ha en hyggelig seilas selv om de ikke kommer først.

Regattaen er for kjølbåter, det vil bli klasser for båter med og uten målebrev. Startskuddet går lørdag formiddag, vi legger opp til at seilasen avsluttes på ettermiddagen, slik at det blir tid til sosialt samvær i Son.  Banens lengde tilpasses dagens vindforhold, og tar høyde for eventuell avkortning for å sikre at alle deltagere er tilbake i havn i rett tid.

Start- og målområdet vil være utenfor Son, mens selve banen vil legges i fjorden utenfor (Breidangen). Ved gunstige værforhold vil regattaens siste del legges via Mossesundet og innenfor Sauholmene, slik at det blir en publikumsvennlig innspurt.

Vi håper på en fantastisk helg med ideelle vindforhold, tett kniving underveis  og en livlig sosial atmosfære i Son etter regattaen!

Det seiles i følgende klasser (deltakeravgift i parentes):

• ​Singlehanded - NOR rating  (1100)

• Doublehanded- NOR rating (1100)

• NOR rating (1200)

• Klassiske seilbåter (1100)

• TUR-klasse (1000)

​​​​​

​Påmelding gjøres her:  https://manage2sail.com/no/event/Soon2024#!/

Deltakeravgiften dekker havneleie fra fredag 23.8 til søndag 25.8.

Vel møtt!